Vierwielige fietsen voor comfort, veiligheid en vrijheid.
SPIDIBIKE superstabiele semi-ligfiets
De Spidibike 2.0 van FoxiBikes is een vierwielige sportieve fiets,
met comfortabele semi-lig-positie.
Ideaal voor middellange elektrisch
ondersteunde fietsritten, bijv. voor woon-werkverkeer.
Stabiel
door unieke achterwielbesturing en laag zwaartepunt. Keuze uit ruim 150 kleuren. Prijs: € 3600.
Op zoek naar een bijzondere ligfiets? De Spidibike (lees "Speed e-bike") is een unieke, gepatenteerde ligfiets van FoxiBikes. Vergeleken met de Sitibike zit u bij de Spidibike verder naar achteren, is de stoel en het zwaartepunt lager, en staan de pedalen juist hoger, zodat u in een prettige houding zit, waardoor u de beleving van een ligfiets hebt. Ook de Spidibike heeft het unieke systeem van FoxiBikes, waarbij de achterwielen sturen. Voordeel daarvan is dat de voorzijde van de fiets en daarmee de gehele fiets, zeer stabiel is.
"De Spidibike ligfiets: dat ligt voor de hand!"
(Demo-video, met de eerdere Spidibike 1.3)
Een Spidibike heeft twee trappers, waarmee u fietsend kunt rijden. De trappers drijven het linker voorwiel aan. Dit wiel heeft standaard drie versnellingen(+/- 0-8, 8-15, 15-20+ km p/u)* en een terugtraprem. Ook is er een velgrem / handrem op gemonteerd. Het rechter voorwiel is een e-bike wiel. Het e-bike wiel rechts is voorzien van een schijfrem. U kunt het op het display eenvoudig zo instellen, dat zodra u begint te trappen, de e-bike set direct trapondersteuning geeft, met de kracht die u heeft ingesteld; het zogenaamde PAS-systeem. Ook heeft de Spidibike naast een fietsslot een standrem / parkeerrem, waardoor onbeheerd wegrollen wordt voorkomen.
Een Spidibike is zwaarder dan een gewone fiets. Zorg dat één voet 'boven' staat, zodat u meteen kracht kunt zetten op die trapper. Zodra u een halve ronde getrapt heeft, gaat de motor meehelpen.
Als u met/naast de Sitibike wilt lopen, dan kunt u een knopje op de display ingedrukt houden, waardoor de Spidibike dan in looptempo begint te rijden. In noodgevallen kunt u dit systeem ook zittend op de fiets als 'launch control' gebruiken, maar daar is het niet voor bedoeld, want in dat geval belast het de motor meer dan wenselijk is.
Naast het display en de bediening van de e-bike set vindt u verder op het verstelbare stuur een fietsbel, de bediening van de versnellingen, een grote verstelbare spiegel, en eventueel de bediening van knipperlichten en/of andere opties, zoals een telefoonhouder; als u het '12 Volt Pakket' heeft, beschikt u over o.a. een 12 volt ingang en een usb-ingang, zodat u uw telefoon of een TomTom tijdens het rijden als navigatie kunt gebruiken en/of opladen.
* = Volgens het CBS fietsen mannen tussen 25 en 55 jaar gemiddeld 14 km p/u. Vrouwen gemiddeld 12 km p/u. Volgens de Fietsersbond ligt het iets hoger, namelijk tussen 17 en 22 km p/u op een stadfiets, 25 tot 26 km p/u op een electrische fiets, 26 tot 27 km p/u op een lage ligfiets. Dit was echter bij een test, want in de praktijk blijkt tweederde van de mensen langzamer te rijden -gemiddeld met alle typen fietsen opgeteld 18 km p/u-, omdat de fietsen soms slecht zijn, de banden te zacht zijn, men 'lui rijdt', en/of men een slechte conditie heeft.
Veel mensen rijden met de Spidibike -nadat ze weggereden zijn in versnelling 1 en PAS1 of PAS2- meestal in versnelling 2 met PAS2 (tegen de 15 km p/u) of met PAS3 (boven de 15 km p/u). In versnelling 3 kunt u gemakkelijk 20 km p/u rijden met PAS3, of nog sneller met PAS4 of PAS5. De 'richtsnelheid' voor een Spidibike is 20 km p/u, daar is de e-bike ondersteuning ook op ingesteld, maar als u wilt kunnen wij de ondersteuning ook instellen tot 25 km p/u.
De Spidibike heeft het vaste accu-pakket en de electronica in 'de neus' zitten.
Standaard is de voorkant voorzien van twee led-koplampjes en reflectie.
En fietsen maar...
De stoel van de Spidibike is zo laag mogelijk geplaatst. Dit zorgt voor een fijne zithouding, een laag zwaartepunt, en een betere instap. De zithoogte is niet direct instelbaar. De hellingshoek van de stoel is wel instelbaar. U kunt de stoel naar voren en naar achteren schuiven, net als een autostoel. De stoel is niet draaibaar. Ook kunt u de armleuningen van de stoel omhoog klappen, om de instap te vereenvoudigen. Stoelmodel en -kleur kunnen wijzigen. Iedereen met een lengte tussen 1,60 en 1,90 meter en maximaal 120 kilo zal een goede zit kunnen vinden.
Het linkervoorwiel van de Spidibike is een 20 inch fietswiel met versnellingen en terugtraprem.
Ook is er een standrem, een slot, en een velgrem / handrem (> niet op deze foto).
Het rechtervoorwiel van de Spidibike is een e-bike wiel, met krachtige schijfrem.
Zodra u zit, kunt u het e-bike-systeem met een druk op de knop aanzetten. Zodra u met de trappers een halve ronde gedraaid hebt, start de ondersteuning. Tijdens het rijden kunt u zelf kiezen in welke versnelling, en dus met welke snelheid u wilt rijden. Ook kunt u zowel vooraf als tijdens het rijden met een druk op de knop aangeven of veranderen hoeveel elektrische trapondersteuning u wilt.
Met het e-bike-systeem kan de fiets niet achteruit rijden; als u achteruit wilt, moet u even de PAS op 0 zetten en dan kunt u met de voeten bij de grond en de fiets eenvoudig achteruit duwen.
Zodra u stopt met trappen, stopt ook automatisch de trapondersteuning. En ook als u met de handrem remt, stopt de trapondersteuning. De Spidibike kan niet volledig electrisch rijden, en hij kan ook niet uit zichzelf electrisch rijden of versnellen. Er is alleen ondersteuning als u trapt.
Achterwielbesturing voelt anders aan dan voorwielbesturing. Maar na een kwartiertje bent u er aan gewend en zult u merken dat dit erg prettig rijdt. Ook hoeft u met de Spidibike maar heel weinig te sturen; de achterwielen reageren al op kleine bewegingen van het stuur. Een instelbare stuurdemper zorgt er voor dat de achterwielen automatisch in de middelste stand willen staan en dat het stuur niet nerveus beweegt.
Een vierwieler is stabieler! Vanwege zijn stabiliteit is de vierwielige Spidibike erg comfortabel. Door de constructie met vier wielen is de Spidibike stabieler dan een driewielige fiets of driewieler, omdat driewielers in een bocht eerder de neiging hebben om om te vallen. U hoeft geen voet(en) aan de grond te zetten wanneer u stil staat, en toch kunt u zo in- en uitstappen als u dat wilt.
Houd er rekening mee dat u met drie- of vierwielers, dus ook met de Spidibike, wat rustiger door een bocht moet gaan dan met een normale fiets. Rechtdoor fiets u gemakkelijk sneller dan een gewone fiets, maar voor een bocht is het verstandig om even te kijken hoe hard u gaat en eventueel wat vaart te minderen. Zittend op een gewone fiets kantelt u met fiets en lichaam naar de binnenzijde van de bocht, maar een drie- of vierwieler blijft rechtop staan, waardoor uw lichaam iets uit het middelpunt wilt, als u te hard door een bocht gaat. De stabiliteit en de ondersteunende stoel van de Spidibike geven u dan een veilig gevoel en vertrouwen.
Achterwielbesturing en vier wielen maakt stabiel!
Drie- en vierwielers hebben een grotere draaicirkel dan een gewone fiets. De Spidibike dus ook. Deze is zo'n 3,5 meter op de voorwielen. Prima geschikt voor bijvoorbeeld de meeste fietspaden, straten en buitengebied, iets minder geschikt voor de binnenstad. Haal je een heel korte bocht niet, dan kun je de Spidibike eenvoudig zittend in de stoel met de voeten achteruit duwen. De Spidibike beschikt over een stuurstop. Deze zorgt er voor dat het stuur een maximale stuuruitslag heeft. Daardoor kan het stuur dus nooit zover gedraaid worden, dat de fiets negentig graden wil draaien en te snel wil overhellen.
Een stuurstop zorgt voor een maximale stuuruitslag.
Wanneer u klaar bent met rijden, en u hebt de Spidibike stilgezet met de handrem en/of de terugtraprem, dan kunt u afstappen. Op de fiets is een standrem c.q. parkeerrem aanwezig, die wegrollen voorkomt. Maar u kunt de fiets ook met het slot vastzetten tegen wegrollen. De e-bike-set kunt u uitzetten door het hoofdknopje ingedrukt te houden, maar als u dat vergeet of niet doet, zal de set zich na vijf minuten vanzelf uitzetten.
Afmetingen en uitrusting van een Spidibike
De Spidibike is iets langer dan een 'gewone' fiets: 2,02 meter lengte van de voorkant van de voorband tot de achterkant van de achterband, in tegenstelling tot zo'n 1,88 meter lengte van een gemiddelde fiets. De banden steken net iets verder uit dan het frame of de pvc-delen; mocht u per ongeluk ergens tegenaan rijden, dan zal hopelijk dus eerst een wiel iets raken en heeft u verder geen (lak)schade aan de fiets.
De Spidibike heeft een stuur met een normale breedte. Hij is alleen bij de voorwielen iets breder (75 cm totaal). Maar smal genoeg om bijvoorbeeld nog door een deuropening te kunnen rijden, zodat hij ook in een stalling zoals schuur of garage neergezet kan worden. Het stuur is verstelbaar in alle richtingen.
FoxiBikes adviseert om de fiets in een gesloten ruimte te stallen.Indien u de fiets buiten parkeert, adviseren wij om de weersbestendige beschermhoes te gebruiken.
Bij de Spidibike kunt u kiezen uit een 'comfort-stoel' (foto) met een mesh rugleuning en
opklapbare
armleuninge
voor eenvoudig in- en uitstappen, en uit een kunstleren 'sport-stoel'.
Optioneel: de Spidibike 2.0 Light! (met 66% lichter aluminium frame)
Eerlijk is eerlijk: de Spidibike is niet heel licht. Hij heeft standaard een stalen frame, dat 'een paar kilootjes' weegt. Het meeste gewicht van de fiets zit in dit frame. Dit draagt bij aan zijn stabiliteit, dus hinderlijk is het niet. Maar... als u toch nog wat sneller en wendbaarder wilt zijn, en langer met een acculading wilt doen, dan kunt u ook kiezen voor de Spidibike Light. Deze heeft een aluminium frame en framedelen. Hierdoor is de Spidibike Light zo'n 20 kg lichter dan de standaard Spidibike. Voor de Spidibike Light geldt wel een meerprijs, zie het bestelformulier.
Optioneel: een (regen)overkapping
Bij de Spidibike is een losse (regen)overkapping verkrijgbaar, hier zichtbaar bij een 'gesloten Spidibike 1.7'. Deze overkapping van kokers, polyester en tentstokken laat zich eenvoudig plaatsen, waardoor u droog in uw Spidibike zit. Het pakket kan bijvoorbeeld achterop de kofferbak (op het optionele bagagerekje) meegenomen worden. meer info (via voorbeeld Sitibike)
Kies de kleur van uw Spidibike
Het frame van FoxiBikes fietsen wordt gepoedercoat. Hierbij kunt u kiezen uit minimaal 154 RAL-kleuren; klik hiernaast het plaatje aan, om alle beschikbare RAL-kleuren te bekijken. De pvc-delen, ook wel het 'bodywork' genoemd, zijn standaard zwart, maar kunnen op verzoek tegen meerprijs in een RAL-kleur- gespoten worden.
Spidibike als 'fiets van de zaak'
U kunt een Spidibike kopen als particulier. Maar als u de fiets ook voor woon-werkverkeer gebruikt, dan kunt u hem ook door uw werkgever laten kopen als 'fiets van de zaak'. Of zelf als ZZP'er of kleine ondernemer. Via een regeling van de Overheid (1-1-2020) is het mogelijk om de werkgever de gehele fiets te laten betalen en onderhouden. De werknemer krijgt een bijtelling van 7% van de prijs van de fiets, wat neerkomt op minder dan € 100 per jaar; zie het rekenvoorbeeld op de webpagina van de rijksoverheid. Voor zo'n honderd euro per jaar rijdt u dan dus op een perfecte Spidibike! Informeer er naar bij uw werkgever.
Bagage meenemen met een Spidibike
Een Spidibike heeft beperkte bagageruimte. De framebak achterop loopt taps van zo'n 65 cm naar 48 cm breed, is 26 cm lang, en 22 cm hoog. Hierin huist ook een deel van de achterwielophanging en -vering. De bodem is voorzien van mesh (geperforeerd metaal). De zijkanten zijn voorzien van pvc beplating, zodat de bagageruimte voor het zicht dicht is. Ook zit er een deksel op.
Er mag aan de Spidibike geen aanhangwagentje of andere te trekken items gehangen of gemonteerd worden, om de e-bike motor niet te overbelasten.
Meer over de techniek van de Spidibike
Uniek aan de Spidibike is dat de achterwielen sturen, niet de voorwielen. Dit heeft als voordeel dat de voorzijde van de fiets, en daarmee de gehele fiets, erg stabiel is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld voorwiel-gestuurde driewielers, die eerder de neiging hebben om te vallen. Klein nadeel van achterwielsturing is dat de fiets een iets grotere draaicirkel heeft dan een gewone fiets. Prettig is het comfort, doordat de Sitibike geveerd is.
De Spidibike heeft een 36V 250W e-bike motor met standaard een 560 Watt accu, of optioneel een 750 Watt of 1120 Watt accu-pakket. Deze zit 'in de neus' verstopt en wordt geladen via een stekker.
De trapondersteuning treedt in werking zodra u begint te trappen. Deze staat standaard ingesteld op ondersteuning tot 20 km p/u. Indien gewenst kan deze ook door ons op 25 km p/u worden gezet.
De actieradius van e-bikes is altijd afhankelijk van de belasting en de omstandigheden. Het spreekt voor zich dat u met een lichte trapondersteuning langer met een accu-lading doet, dan met een hoge trapondersteuning. Ook hebben accu's onder winterse omstandigheden minder bereik. Doordat een Spidibike zwaarder is dan een gewone e-bike fiets, is het bereik lager dan bij een e-bike fiets. Bij dagelijks of intensief gebruik dient u dus eerder of vaker op te laden.
Als u -zoals in de praktijk het meest gebeurt- meestal met ondersteuning PAS2 of PAS3 rijdt, dan gaat een acculading van de accu van een Spidibike zo'n 40 km mee. Hoe zit dat? Volgens de fietstest van het AD zou een 550 Watt accu u zo'n 46 km brengen op een gewone e-bike (regel: 12 km per 100 Watt). Met ondersteuning PAS1 of PAS2 zal dit uiteraard meer zijn, dan wanneer u ook PAS3, PAS4 en PAS5 gebruikt, of veel optrekt, of andere verzwarende omstandigheden heeft. Actieradia tot wel 200 km, zoals door sommige fabrikanten voor 'gewone e-bikes' wordt opgegeven, is volgens het AD een fabeltje. Bij een ANWB-test in 2021 bleek dat de actieradius van budget e-bikes gemiddeld maar 52 km was, en van dure e-bikes maximaal 72 km.
Wilt u bewust zelf 'normaal' trappen? Zet hem dan in PAS1 of PAS2.
Het opladen van een bijna lege accu duurt zo'n 5 uur, maar na 1 of 2 uur laden is de accu al weer goed bruikbaar, omdat het grootste deel van de accu snel oplaadt. De accu (en de motor) kan zo'n 1000 keer herladen of gebruikt worden. U kunt ook kiezen voor onze XL-accu, voor meer trekkracht en grotere actieradius.
Optioneel: XXL accu, of 2 accu's, voor extra actieradius!
Is de standaard accu van 560 Watt voor u net niet toereikend? Dan kunt u er ook voor kiezen om voor een paar tientjes meer een XXL accu te laten monteren, met minimaal 750 Watt vermogen.
Wilt u langere ritten maken? Het is ook mogelijk om (direct bij de bouw van de fiets, of naderhand) twee accu's te laten monteren!
Daarmee heeft u dan het dubbele bereik. Is de ene accu bijna leeg? Dan kunt u de power-kabel uit de accu trekken en deze in de tweede accu pluggen, waarna u verder kunt rijden.
Tips:
Tip 1: Lange rit gemaakt? Laad de accu daarna meteen weer op, dan is de fiets weer startklaar voor de volgende rit. Tip 2: Check de display; Accu vol? Dan de oplaadkabel liever uit het stopcontact. Tip 3: Gebruikt u de fiets een tijdje niet? Laad dan af en toe op, om te zorgen dat de accu nooit volledig leeg komt te staan. Tip 4: Zorg dat de fietsbanden altijd hard zijn opgepompt (3,5 tot 4 Bar / 58 psi), zodat u minder rolweerstand heeft.
De accu van een FoxiBikes fiets is vast gemonteerd. Deze is niet verwijderbaar, om bijvoorbeeld de losse accu binnen of elders op te laden. De oplader, waar u de kabel in kunt inpluggen, bevindt zich onder het bovenste deel van de neus, op het frame. Standaard wordt de Spidibike geleverd met een 1,5 m kabel, optioneel is een 5,0 m oplaadkabel verkrijgbaar.
Hoewel sommige aanbieders van e-bikes en accu's u soms een nogal rooskleurig beeld voorspiegelen, moeten we realistisch zijn, en gaan wij er bij FoxiBikes van uit dat een accu en e-bike motor, bij gebruik van vijf dagen per week en regelmatig opladen, gemiddeld zo'n vier jaar zal meegaan en dat dan mogelijk de kwaliteit zal afnemen. Op een gegeven moment zal de set dan vervangen moeten worden. Dit kan door FoxiBikes verzorgd worden.
De voorkant van de Spidibike is 75 cm breed en past dus door elke deur en op elk fietspad.
De achterkant van de Spidibike heeft een vaste 'bagagebak'.
Een Spidibike is degelijk en robuust
De fietsen van FoxiBikes, en dus ook de Spidibike, zijn zeer degelijk en robuust. Hoe is een Spidibike opgebouwd?
Het frame is gemaakt van stalen kokers. De e-bike wielset is van een gerenommeerd merk. Het fietswiel met versnellingen en terugtraprem is van Duitse degelijkheid. De schijfrem is groot en solide. De achterwielen zijn motorwieltjes. De achtervering is van een motor. De besturing is een systeem met tandwielen. De overbrenging van de besturing verloopt via stuurstangen en kogelgewrichten. Alle draaiende delen van de besturing en ophanging zijn gemonteerd in zware lagers. Alle electronica en elektrische onderdelen zitten spatwaterdicht verborgen. Kortom: de fiets is opgebouwd uit zeer solide onderdelen, die geen of weinig onderhoud behoeven, met als doel dat ze probleemloos jaren en jaren en jaren meegaan.
Waar is de Spidibike voor geschikt?
Geasfalteerde fietspaden buiten en binnen stad/dorp
Straten met bakstenen
Onverharde wegen (zoals zand of grind)
Meegaan in druk stadsverkeer
Fietstochten / tourtochten tot 40 km (afhankelijk van type accu)
Tourtochten langer dan 40 km (afhankelijk van type accu)
Dagelijks woon-werkverkeer, bijv. 20 km per rit
Naar de supermarkt fietsen en boodschappen meenemen
Licht oplopende wegen, normale bruggetjes
Zeer steile wegen, steile bruggetjes
Smalle bospaden
Korte bochtjes (mits voldoende breed)
Achteruit rijden of rollen (met de voeten)
Fietsen terwijl u weinig conditie of spierkracht heeft
Langzaam fietsen (bijv. 10 km p/u)
Snel fietsen (bijv. 17 tot 25+ km p/u)
Andere fietsers inhalen
En verder
Bij aflevering (en in een online document) wordt verteld hoe u de accu van de e-bike-set het beste kunt behandelen. Deze instructies zijn belangrijk, want als u ze in acht neemt, doet u het langst met uw accu. Bij 'Garantie- en Onderhoudsplannen' leest u verder hoeveel garantie u op o.a. de accu heeft en hoe het gaat bij vervanging.
Een Spidibike vervoeren? Een Spidibike past op een open aanhanger met 2,02 meter lengte ruimte, in een grote bestelwagen (met 2,02 cm binnenruimte), en in een bestelbus (idem). In een gesloten aanhanger past hij mogelijk net niet. Een Spidibike kan niet op een fietsendrager. Een Spidibike dient staand op zijn eigen vier wielen vervoerd te worden. Zet een Spidibike nooit met trekbanden vast aan de wielen, maar altijd aan het frame. Een door u bij FoxiBikes gekochte Spidibike kan bij u thuisbezorgd worden.
Een fiets is geen onderhoudsvrij voertuig. In die zin, dat onderhoud kan voorkomen dat er problemen ontstaan en het de levensduur kan verlengen. Vreemd genoeg laten veel mensen wel hun auto regelmatig onderhouden, maar vaak niet hun fiets. Terwijl dat zeker van belang is.
Bij de FoxiBikes fietsen is onderhoud ook belangrijk, ook omdat het van invloed kan zijn op uw garantie.
Bij de Algemene Voorwaarden & Garanties kunt u precies lezen waar u standaard wel of geen garantie op heeft, en hoe dat betrekking heeft op het onderhoud.
Het maakt niet uit wie het onderhoud aan uw fiets uitvoert -FoxiBikes, een lokale fietsenmaker, uzelf-, zolang het maar aantoonbaar en goed gedaan is, zodat u al uw recht op garantie behoudt.
De FoxiBikes fietsen zijn van hoge kwaliteit onderhoudsvrije of onderhoudsarme materialen gemaakt. Maar ook hier kan het desondanks geen kwaad om bijvoorbeeld eens per jaar de fiets even na te lopen. U kunt dit op eigen initiatief doen en uit (laten) voeren.
Updates
FoxiBikes is zijn fietsen continu aan het verbeteren en ontwikkelen. Hierboven ziet u afbeeldingen en omschrijvingen van Spidibike model 2.0, het huidige model.
Wat is nieuw aan model 2.0?
- Lagere neus
- Spidibike 2.0 heeft minder bodywork, er is meer frame zichtbaar.
-
De achterkant / bagagebak is iets korter en smaller (zodat ie niet uitsteekt).
- Knipperlichten / richtingaanwijzers zijn optioneel verkrijgbaar.
- Een (bijna) recht stuur, dat lager geplaatst kan worden.
- 3 remmen (i.p.v. 2).
- Goedkoper!
Meer foto's:
De Spidibike 2.0 heeft bagageruimte, vering, supersterke wielen, verlichting, reflectie.
Onder 'de neus' vindt u de trappers, acculader, afgeschermde electronica en accu e.d., aandrijiving.
De stoel van de Spidibike -hier de comfort-stoel- kan verschoven worden, hij kan iets gekanteld
worden,
en de armleuningen kunnen bewegen zodat u eenvoudig kunt instappen.
De hendel om de stoel te schuiven, en de bout die de hellingshoek van de stoel bepaalt.
De Spidibike heeft voor twee led-lampjes en achter een led-lampje,
die via de e-bike-set display aan- en uitgezet kunnen worden.
Nieuwsgierig geworden naar de Spidibike?
Maak dan (bij voorkeur via het formulier) een afspraak om de Spidibike te komen bekijken en te testen bij FoxiBikes in Putten.
Wij helpen u graag.